Prosím počkejte chvíli...
Nepřihlášený uživatel
Nacházíte se: VŠCHT PrahaFPBTÚstav chemie přírodních látek  → Věda a výzkum → Jitka Moravcová
iduzel: 6945
idvazba: 7812
šablona: stranka
čas: 23.11.2017 10:22:34
verze: 3887
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Obnovit | RAW

Jitka Moravcová

Ligandy pro buněčné rozpoznávání

Sacharidy jsou nejdostupnějšími přírodními organickými látkami a o jejich biologické roli nebylo pochyb od samého počátku cukerné chemie. Působí jako stavební jednotka rostlinných tkání (celulosa, hemicelulosy), stavební jednotka krunýřů korýšů, krovek hmyzu a hub (chitin), zásobárna energie (glykogen, škrob), součást rostlinných glykosidů (ochranné látky tzv. fytoalexiny), kostra životně důležitých molekul (DNA, RNA), složka proteinů, která modifikuje jejich vlastnosti, složka pojivových tkání (chondroitin sulfát), a mnoho dalších.

To, co nejvíce zajímá vědce uplynulých 20 let, je jejich role v buněčném rozpoznávání. Buňky jsou totiž pokryty vrstvou komplexních sacharidů, tzv. glykokalyx, navázaných na proteinu či lipidu. Tvoří tak ochranný plášť před mechanickým a chemickým poškozením buňky. To ale není jejich nejdůležitější úloha. S rozvojem strukturální biologie se zjistilo, že malé klastry sacharidů fungují v organismu jako kódovací sloučeniny a přenášejí informace, které jsou přečteny proteinovými receptory (lektiny) umístěnými na povrchu jiné buňky. Tak probíhá komunikace na buněčné úrovni při imunitní odezvě organismu, napadení organismu patogenem, metastázováni rakovinných buněk, buněčné adhezi či rozpoznání kompatibility krevních skupin.

Sacharidový kód: monosacharid = písmeno, oligosacharid = věta, komplexní oligosacharid = vzkaz

šířka 450px

Zamezení interakci patogenu s cílovou buňkou znamená, že terapie onemocnění se může posunout od léčení choroby k její prevenci. A to je cílem mnoha týmů po celém světě. Při bádání musí jít ruku v ruce chemie a biologie, identifikace cukerných epitopů na straně jedné a studium stereochemie receptorového místa lektinu na straně druhé. Završením pak je studium interakcí mezi sacharidy a lektiny. Naštěstí máme po ruce řadu úžasných fyzikálně-chemických metod.

Pořád ale zůstává mnoho otázek bez odpovědi. Například, co vlastně řídí selektivitu interakcí tak, aby informace byla předána přesně, bez zkreslení. Mnoho lektinů je selektivních pro stejnou strukturu oligosacharidu a obráceně. Navíc jedna nevazebná interakce je slabá, proto jich musí být víc, aby stabilita komplexu dovolila přenos informace. A dostáváme se ke složitým strukturám dendrimerů a polyfunkčních molekul. A že sacharidy jsou samy o sobě složité molekuly, není třeba nikoho přesvědčovat.

Zabýváme se výzkumem ve výše uvedených oblastech na pomezí mezi organickou chemií a biologií. Připravujeme potenciální ligandy pro intervenci komunikace s lektinovými receptory patogenních baktérií Aspergillus fumigatus, Pseudomonas aeruginosa, Bulkhorderia cenocepacia a dalšími. Rovněž se zabýváme ligandy receptoru DC-SIGN, který je přítomen na nezralých dendritických buňkách a je dnes považován za univerzální lidský receptor pro patogeny jako je HIV, Ebola a další viry. Biologické testy nám laskavě zajišťuje prof. RNDr. Michaela Wimmerová, Ph.D. z Masarykovy univerzity Brno a dr. Franck Fieschi z Institut de Biologie Structurale, Grenoble, Francie.

Aktualizováno: 10.3.2015 00:03, Autor: Kamil Parkan